سطحی نگری دینی : علامت و عاقبت
نویسنده
چکیده مقاله:
سطحی نگری دینی : علامت و عاقبت حجت الاسلام محمد سروش محلاتی دین، شیوه و روش صحیح زندگی کردن را به انسان میآموزد و به تعبیر علامه طباطبایی «ان الدّین فی عرف القرآن هو السنه الاجتماعیه الدائره فی المجتمع» (1 )، از این رو هنگامی که دین بد فهمیده میشود، مسیر زندگی انسانها منحرف میگردد و همانگونه که شخص بیدین از صراط مستقیم خارج شده است، شخصی متدینی هم که تلقی صوابی از دین ندارد، بیرون از صراط مستقیم است . دینداری دارای لغزشگاههای مختلفی است که یکی از خطرناکترین آنها «سطحینگری» است. دیندار سطحینگر، چیزی از دین را «منکر» نمیشود و در صدد «مخالفت» با دین هم نیست، ولی درک او فراتر از برخی ظواهر نمیرود و به «فهم عمیق» از دین دست نمییابد . سطحینگری دینی «عللی» دارد و «علایمی» که با این علل و علایم میتوان زمینههای آن را شناسایی کرد و به میزان گستردگی و شیوع آن در جامعه دینداران پی برد و با توجه به این علل و عوامل می توان «عاقبت» آن را پیش بینی کرد. یکی از این علایم، «زودباوری» است . افراد سطحینگر، بسیار زود باورند و به راحتی میتوان فضای ذهنی آنها را اشغال کرد و زمام اندیشهشان را به دست گرفت. آنها به دلیل اینکه به معضلات هر مسئله توجه ندارند و از تجربه و تحلیل عمیق و همه جانبه مسایل دینی عاجزند، به سرعت و به سهولت، به «یقین» و اطمینان میرسند. چه بسیار مسایلی که برای متفکران جای شک و تردید داشته و دانایان با احتیاط نسبت به آن اظهار نظر میکنند، ولی سطحینگران، از موضع «جزمیت» درباره آن نظر میدهند و چه بسیار مسایلی که اندیشمندان آن را «نظری» دانسته و نیازمند «دلیل» میشمارند، ولی سطحی نگران آن را «بدیهی» معرفی کرده و بینیاز از استدلال میشمارند و بحث درباره آن را «تخطئه» میکنند . مثلاً زودباوران به راحتی ادعای کشف و شهود و یا ملاقات با امام زمان را «تصدیق» میکنند و به صرف اینکه از فلان واعظ و یا مداح شنیدهاند، آن را وحی منزل میدانند، ولی اهل نظر چون تابع دلیلاند، در برابر ادعاهای بیدلیل مقاومت میکنند و به خود جرأت میدهند که درباره اعتبار هر دلیل، به بحث و تأمل بپردازند. از این رو فقیه بزرگی مانند آیت الله خوئی در برابر همه حکایتهایی که درباره ملاقات با امام زمان نقل شده، میایستد و میگوید: ادعای رؤیت امام زمان در عصر غیبت پذیرفته نمیشود: «اما زمان الغیبه فادعاء الرؤیه فیه غیر مسموعه» . ( 2)، او میگوید ما وظیفه داریم که هر کسی مدعی رؤیت حضرت شود، او را «تکذیب» نماییم: «انّا مأمورون بتکذیب مدعّی الرؤیه» . (3)، علامه بحرالعلوم هم که بسیاری از حکایتهای تشرّف منسوب به اوس ت، «امتناع رؤیت حضرت» در عصر غیبت را مبنایی دانسته که در مسایل مختلف باید به آن توجه داشت، از این رو میگوید ، گاه برخی از علمای ابرار عیناً به «سخن» حضرت آگاه میشوند، ولی امکان این گونه علم به کلام امام، به معنی «امکان رؤیت» حضرت نیست و باید ادعای آنان، با «امتناع رؤیت» سازگار باشد: «ربما یحصل لبعض حفظه الاسرار من العلماء الابرار العلم بقول الامام (ع) بعینه علی وجه لا ینافی امتناع الرؤیه فی هذه الغیبه...» (4) ........
منابع مشابه
بررسی علل وعوامل حسن عاقبت وسوء عاقبت ازمنظر قرآن
همواره برای آدمی جالب و مهم بوده است که بداند سرانجام او چه می شود و به کجا ختم خواهد شد. بنابراین بشر همیشه در صدد بوده است که بتواند راهی پیدا کند تا به این سوال خود جواب دهد. عمر آدمی، بازتاب مجموعه اندیشه، عمل و رفتار انسان هاست، که اگر جانب حقیقت و حق غلبه کند، عاقبت به خیر خواهد شد. انسان با عمل به دستورات الهی، مطمئناً جزای خیر خواهد دید و کسانی که در اکثر موارد مطیع اوامر الهی بوده اند، ...
15 صفحه اولاثربخشی آموزش مثبت نگری با تکیه بر آموزه های دینی در سلامت روانشناختی و تابآوری مادران دارای فرزند اتیسم
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تکیه بر آموزه های دینی در تاب آوری و سلامت روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعة آماری در این پژوهش همة مادران دارای کودک اتیسم که در سال 95 به مراکز بهزیستی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل می دادند. با روش نمونه گیری در دس...
متن کاملبررسی اکوسیستم از چه راهی ؟ کلی نگری یا جامع نگری؟
هر سیستم یا نظامی خواه زیستی باشد وخواه غیرزیستی‘ مجموعه پیچیده ای است و میزان پیچیدگی آن از پیچیدگی کلیه اجزای سیستم بیشتر است. برای گسترش مفهوم اکوسیستم ‘اول از بیان مفهوم سیستم آغاز می کنیم . سیستم را درفارسی نظام گفته اند- نظامی شامل عنصرها با اجزائی که باهم درارتباط هستند و تداخل عمل دارندو یعنی بر یکدیگر متقابلا تأثیر می کنند و از یکدیگر متقابلا تاثر می پذیرند و بر روی هم واحدی را تشکیل ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره None
صفحات 200- 203
تاریخ انتشار 2010-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023